Model wykorzystywania AAC w praktyce edukacyjnej szkół i rodzin dzieci ze złożonymi potrzebami komunikacji
dr Magdalena Grycman
7-9 lutego 2025 r.
piątek 10.00 - 16.00
sobota 10.00 - 17.00
niedziela 9.00 - 15.00
Szkolenie odbędzie się gdy zbierze się grupa min. 15 osób
Miejsce szkolenia: AFALOG, Bydgoszcz, ul. Powstańców Wielkopolskich 24/1A
Model wykorzystywania AAC w praktyce edukacyjnej szkół i rodzin dzieci ze złożonymi potrzebami komunikacji
Program szkolenia
Dzień pierwszy:
1. Warunki tworzenia komunikacyjnych strategii.
2. Identyfikowanie pierwszych obszarów oddziaływań.
3. Etapy stosowania sygnałów uprzedzających na ciele.
4. Początkowe oddziaływania wspierające kompetencje komunikacyjne.
5. Wprowadzenie znaku graficznego w kontekście sytuacyjnym.
6. Tworzenie, opisywane i modyfikowanie strategii AAC - warsztat.
7. Schemat postępowania z partnerem, sposoby rozwijania, podtrzymywania i utrzymywania komunikacyjnych więzi.
8. Nauka łączenia nauczanych umiejętności komunikacyjnych w jednolity i usystematyzowany zbiór strategii komunikacyjnych wykorzystywanych podczas porozumiewania się – warsztat.
9. Wprowadzanie tablic tematycznych - warsztat.
10. Rozwój kompetencji językowych, operacyjnych i strategicznych podczas osiągania kompetencji komunikacyjnych.
11. Dokumentowanie wprowadzanych oddziaływań.
12. Jak korzystać z Protokołu do Karty Oceny? Zastosowanie klucza do karty oceny w zakresie: przekazu informacji, budowania wypowiedzi, funkcjonalnego współgrania z rozmówcą, ogólnego nastawienia i motywacji do komunikacji.
13. Co to jest wieloskładnikowy system komunikacji (WSK)?
14. Praktyka stosowania AAC - doświadczenia szkół i placówek terapeutycznych.
15. Szkolenie superwizyjne - co i jak przygotować?
Dzień drugi:
1. Rozwiązania dostępowe w zakresie dostosowania włączników w praktyce edukacyjnej szkół oraz rodzin dzieci ze złożonymi potrzebami komunikacji.
2. Określanie miejsca kontroli i ruchu pod kątem rozwiązań dostępowych.
3. Tworzenie prezentacji o dziecku i jego najbliższym otoczeniu.
4. Poszerzanie obszarów tematycznych. Poszerzanie obszarów sprawstwa - przykłady rozwiązań.
5. Tworzenie bazy pomocy - pliki do pobrania.
6. Wykorzystywanie pomocy, które pomagają w zrozumieniu i zaplanowaniu złożonych umiejętności.
7. Sposób dostępu do otoczenia, obsługi urządzeń i kod komunikacyjny z partnerem - przykłady.
8. Planowanie komunikacyjnego systemu i tworzenie innowacyjnych strategii AAC - praktyka stosowania.
9. Czytanie uczestniczące jako sposób aktywnego modelu pracy z uczniem.
10. Wprowadzanie krok po kroku czytania uczestniczącego - warsztat.
11. System znaków językowych oraz reguł umożliwiających ich odpowiednie łączenie: klucz Fitzgeralda, kod kolorów, słownictwo podstawowe i rozszerzone oraz organizacja fizyczna i lingwistyczna systemu.
Dzień trzeci:
1. Interwencja komunikacyjna oparta na aktywnym uczestnictwie.
2. Budowanie sytemu językowego poprzez tworzenie unikalnych kodów komunikacyjnych z użytkownikiem.
3. Projektowanie systemu (rodzina, szkoła).
4. Modyfikowanie oddziaływań i rozbudowywanie strategii AAC.
5. Systemy nawigacji w prezentacjach dynamicznych.
6. Tablica dynamiczna opracowana w oparciu o regulację zmysłów.
7. Sukcesy i trudności w początkowych fazach wprowadzania AAC.
8. Praktyka stosowania AAC - doświadczenia szkół i placówek terapeutycznych - zajęcia grupowe.
- przykłady ćwiczeń
6. Wspólne podsumowanie- wnioski