Komentarz do standardów Polskiego Towarzystwa Kynoterapeutycznego – www.kynoterapia.eu
Powiązania: Kanony kynoterapii, Stopnie kwalifikacji kynoterapeuty, Matryca korelacji zakresu zajęć kynoterapii z umiejętnościami przewodnika i wyszkoleniem psa
SPOTKANIE Z PSEM
Rola psa:
- Katalizator wyzwalający pozytywne emocje
- Pies jest aktywnym uczestnikiem zajęć, spontanicznie odpowiada na próby kontaktu
- Nawiązuje i podtrzymuje kontakt z uczestnikami
Zadania przewodnika psa:
- zapewnienie bezpieczeństwa uczestników poprzez kontrolę zachowania psa
- zapewnienie bezpieczeństwa swojego i psa
- aktywna interakcja z uczestnikami
EDUKACJA Z PSEM
Rola psa:
- obecność psa jest pretekstem do omawiania tematu – najczęściej pies jest pasywny, stanowi żywą ilustrację
- obietnica interakcji z psem jest motywatorem do prawidłowego wykonania zadania przez uczestników zajęć – pies uaktywnia się jedynie w trakcie krótkiej interakcji np. głaskania, pobierania smakołyka, wykonywania „sztuczki” itd.
Zadania kynoterapeuty \ przewodnika psa:
- zapoznanie się z programem zajęć
- przygotowanie psa do realizacji programu zajęć
- realizacja programu zajęć poprzez odpowiednie kierowanie psem
- zapewnienie bezpieczeństwa uczestników poprzez kontrolę zachowania psa
- zapewnienie bezpieczeństwa swojego i psa
- prowadzenie dokumentacji zajęć (opcjonalne)
TERAPIA Z PSEM
Rola psa:
- zajęcia mają formę kierowanej przez kynoterapeutę interakcji z psem – pies jest aktywnym uczestnikiem zajęć
- obecność psa i jego zachowanie jest motywatorem działania dla uczestnika i realizacji ukrytego w interakcji („zabawie z psem”) programu terapeutycznego
- zwykle uczestnik nawiązuje z psem więź emocjonalną
Zadania kynoterapeuty:
- zapoznanie się ze specyfiką schorzeń uczestników zajęć
- zapoznanie się z zaleceniami specjalisty prowadzącego terapię i przygotowanie na ich podstawie scenariusza zajęć
- przygotowanie psa do realizacji scenariusza
- przygotowanie wyposażenia i pomocy do zajęć
- realizacja założonego scenariusza zajęć poprzez odpowiednie kierowanie psem i motywowanie uczestnika \ -ów
- w przypadku konieczności, modyfikacja przebiegu zajęć np. kolejności, ilości, intensywności ćwiczeń
- zapewnienie bezpieczeństwa wszystkich uczestniczących w zajęciach poprzez obserwację uczestników oraz kontrolę zachowania psa
- kierowanie asystentami np. wolontariuszami, rodzicami itd. jeśli uczestniczą w zajęciach
- prowadzenie odpowiedniej dokumentacji